Skarbnica Sztuki Stolica zachwyca

Tadeusz Chyła, „cysorz” na Barbakanie

Sierpień 2019 na Barbakanie należy do Tadeusza Chyły. Fundacja Skarbnica Sztuki we współpracy z fundacją Artbarbakan, wspierane przez stołeczny samorząd, wystawiły na staromiejskich murach Warszawy reprodukcje obrazów jego pędzla.

Wieszanie Chyły na Barbakanie w przeddzień wernisażu, fot. Paweł Wroński

Wernisaż już za nami, odbył się bowiem 31 lipca. Jednak obrazy artysty, który w pamięci wielu z nas zapisał się głównie jako kabaretowy artysta i bard, będzie można oglądać do końca sierpnia. Przy tablicy z nazwiskiem artysty, tuż obok najpopularniejszego turystycznego przejścia ze Starego na Nowe Miasto w Warszawie, czyli koło Barbakanu, zawieszone są obrazy inspirowane Mistrzem i Małgorzatą Bułhakowa. Z pewnością przypadną do gustu tym, którzy lubią kolorystów, albo – po prostu – baśniową scenerię w sztuce. Dalej są kwiaty, owoce i portrety, a także pejzaż ulubionej miejscowości wypoczynkowej Chyły (ponoć tylko tam wyjeżdżał) – Rogoźna. Za basztą, w której ma siedzibę Artbarbakan, znalazły miejsce kompozycje z krzesłami oraz plansza z krótką biografią artysty.

Niespodziewanym akcentem były zwierzenia pewnego pana, koszykarza, którego szczyt kariery sportowej przypadł na lata 60., a który znał malarza osobiście. Wspomniał między innymi szykany ze strony cenzury w początkowej fazie rządów Edwarda Gierka, kiedy to urzędnicy zadręczali Chyłę pytaniami – kogo ma na myśli, śpiewając o Cysorzu?!

Specjalnie na wernisaż z wystawionych obrazów oraz dostępnych w sieci fragmentów filmowych i piosenek, stworzyłem kompilację, ilustrowaną wykonywanymi przez Chyłę balladami: „Panie Kwiatkowski, panie Kowalski…”, „Obrona Trembowli” i „Ballada o Cysorzu” (można ją obejrzeć: www.pawelwronski.blog). A że bobrowanie po sieci to zupełnie co innego niż spacery w plenerze, idźcie – na Barbakan!

Na koniec uwaga porządkowa. Określenie „na Barbakan” niech nikogo nie zwiedzie. Obrazy rozwieszane są bowiem nie stricte na murach średniowiecznego obronnego rondla, który służył ochronie głównej miejskiej bramy, ale na odcinku muru tuż obok niego. W miejscu naznaczonym dziejami sztuki w Warszawie, tam gdzie zawieszali spontanicznie swoje obrazy malarze związani ze stolicą w latach 60. XX wieku. Tam także zaczyna swoją muzyczną wędrówkę po Warszawie kapela z filmu „Małżeństwo z rozsądku”, wyreżyserowanego przez Stanisława Bareję w 1966 roku. Tadeusz Chyła gra na bałałajce i śpiewa jako solista podwórkowej kapeli. Główny motyw muzyczny filmu – jego piosenka „Panie Kwiatkowski, panie Kowalski…” – stała się przebojem przełomu lat 60. i 70., dziś zaś jest nietuzinkowym dokumentem historycznym. W pogodny, acz nie pozbawiony refleksji sposób, oddaje nastroje panujące w odbudowanej z wojennych zniszczeń stolicy. Nadzieje na przyszłość i optymizm ścierają się w niej z socjalistycznymi realiami.

Warszawski Barbakan, fot. Paweł Wroński
„Na Barbakanie” – historyczne miejsce kontemplacji sztuki zagospodarowane przez niezależnych artystów na staromiejskich murach stolicy w latach 60. XX wieku – de facto – obok Barbakanu, fot. Paweł Wroński
Jako cele letnich spacerów po Starówce, wystawy na Barbakanie sprawdzają się doskonale, fot. Paweł Wroński

Tadeusz Chyła w portalu Fundacji Skarbnica Sztuki (biografia i obrazy z kolekcji Fundacji): www.skarbnicasztuki.com
Biografia artysty na stronach Culture.pl (w zakładce Twórcy): www.culture.pl

0 komentarzy dotyczących “Tadeusz Chyła, „cysorz” na Barbakanie

Skomentuj jeśli chcesz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

%d blogerów lubi to: